THE PERFECT MATCH

Een yoga vorm kiezen die bij je past kan soms even duren. Hatha, Vinyasa, Ashtanga, Yin, dit is een greep uit de verschillende stijlen die yoga te bieden heeft.

Er zijn zoveel verschillende vormen van yoga dat ik ze niet allemaal in deze blog zal behandelen. Ondanks dat iedereen zijn mening heeft wat yoga wel of niet is, er zijn nou eenmaal verschillende varianten van yoga. Sommige die dicht bij de basis en yoga lifestyle staan, andere die verder rijken dan dat. Varianten zoals yogarobics (combinatie van yoga en aerobics) of yoga en dans. Welke vorm van yoga je ook beoefend het heeft niet alleen voordelen voor je fysieke-  maar ook voor je mentale kracht. Misschien dat ik je een op weg kan helpen met dit blog om jouw perfecte yoga match te vinden!

Hatha Yoga Waarom begin ik met het uitleggen wat Hatha yoga is? Een van mijn eerste yoga lessen was een Hatha les. Deze lessen zijn uitstekend als yoga nog helemaal nieuwe is voor jou. Een van de belangrijkste uitgangspunten van Hatha yoga is om zowel je lichaam als je geest te leren beheersen. Waar in veel andere vormen de asana’s of te wel de houdingen in een vloeiende lijn over gaan in elkaar, is dit bij Hatha yoga minder het geval. Lichamelijke prestatie is dan ook totaal niet van belang. Verder is de pranayama ook een groot onderdeel bij Hatha yoga, of wel de beheersing van je ademhaling.

Vinyasa Yoga Bij Vinyasa yoga gaan de houdingen in elkaar over op het ritme van de ademhaling. Het is een dynamische yoga vorm waar in vergelijking met de Hatha yoga de houdingen wat meer centraal staan. Bij een Vinyasa yoga les wordt zowel je fysieke kracht als je concentratie op de proef gesteld. Een yoga les die echt geschikt is voor mensen die zich fysiek willen uitdagen en voor de gene die zich onrustig voelen. Door de snel opvolgende bewegingen wordt er van je gevraagd je te focussen of hier in ieder geval aan te werken.

Power Yoga De titel zegt het al, een yoga vorm waar je fysiek wordt uitgedaagd nog iets meer dan bij de Vinyasa yoga. Het gaat meer richting de ‘sport’ dan richting yoga. Bij deze vorm van yoga kan je op zowel fysiek als mentaal je grenzen proberen te verleggen. Dit gebeurd natuurlijk wel allemaal op een bewuste en niet geforceerde manier. Ook hierbij is het ritme van de ademhaling het uitgangspunt om van houding naar houding te gaan.

Ashtanga Yoga Ook een lichamelijk pittige yoga les, het verschil met de Power yoga is wel dat bij Ashtanga dezelfde serie houdingen worden herhaald. Het voordeel hiervan is dat je niet te veel bezig bent met nadenken in welke houding je over moet gaan. Doordat het herhaald wordt kan je de focus meer op je innerlijk leggen.

Yin Yoga Anders dan bij de drie voorgaande yoga vormen wordt hier je voornamelijk je bindweefsel en je gewrichten aangesproken. Bij Yin yoga ga je niet van houding naar houding, maar houd je juist een houding soms wel 4 tot 5 minuten aan. Dit klinkt kort maar geloof mij maar als ik zeg dat ook dit een uitdaging kan zijn. Je gebruikt de houdingen en je lichaam om je grenzen lichamelijk en geestelijk te verleggen.

Meditatie Een reden waarom ik dit blog hiermee wil afsluiten is, omdat ik vind dat meditatie een belangrijk onderdeel is in yoga. In veel lessen word er 10 of 15 minuten gemediteerd aan het einde van de les. Meditatie helpt je om inzicht te krijgen in je binnen wereld en je bewust te maken van het nu. Het kan je helpen los te komen van dagelijkse gedachten naar wat gaat komen of wat was. Daarnaast is het soms best confronterend om stil te zitten en niks te doen. Laten we eerlijk zijn, veel van ons kunnen dat niet. Je pakt al snel je telefoon, boek, of iets anders in je handen. Nee ik bedoel ECHT niets doen, waarbij je ook telkens je gedachten uitdaagt om ook hen niets te laten doen, maar er gewoon te laten zijn zonder oordelen. Daar ligt voor mij de grootste uitdaging!

Waar ligt die voor jullie?

 

Leave your thought