EAT LIKE A YOGI

Of je nou een fanatieke hardloper ben of elke ochtend je mat uitrolt om wat yoga te doen, we weten allemaal dat voeding een enorm belangrijke rol speelt in ons dagelijkse leven. Niet alleen voor de mensen die aan sport of beweging doen, maar ook voor de gene voor wie dat niet zo vanzelfsprekend is. Voor iedereen is het belangrijk om een uitgebalanceerd en gevarieerd voedingspatroon te hebben.

Maar hebben jullie gehoord van de term ‘Eat like a yogi?’ Voordat je nu al stopt met lezen van dit blog, omdat je denkt dat ik je ga pushen om vegan te worden. Nee, eating like a yogi is geen dieet. Dit kan je meer zien als een mindset wat doorgezet kan worden in je hele levensstijl en dit is eigenlijk waar het bij yoga ook om gaat.

Hier volgen enkele tips om te eten als een yogi:

  1. Luister naar je lichaam. Echt daadwerkelijk naar je lichaam luisteren vergt oefening. Door regelmatig aan yoga te doen leer je dit je eigen te maken. Luister ook goed naar je lichaam wanneer het om eten gaat. Voel jij je daadwerkelijk energieker en opgeladen na een grote pizza als avondmaal? Dit is eigenlijk wel wat voeding voor je lichaam zou moeten doen. Ondanks dat voeding voor veel mensen lekker moet zijn. Moet voeding in eerste instantie je lichaam VOEDEN. Dit betekend dat jij jouw lichaam voorziet van de voedingstoffen die daadwerkelijk nodig zijn om je energie level omhoog te brengen en je de dag doorkomt. Ha, nu komt de confrontatie! Wit brood, chips, muffins oed je lichaam, maar niet met de juiste voedingstoffen.
  2. Geef je volledige aandacht. Ook ik ben geneigd om mijn maaltijd soms naar binnen te schuiven. Zeker wanneer ik op werk ben en het tijd is om te eten. Ik heb dan wel alles netjes in een bakje gedaan, maar blijf vaak achter mijn computer zitten. Gevolg hiervan is dat ik na een paar minuten in mijn bakje kijk en denk: ‘Nu al op?’. Je bent niet bewust bij het moment en je geeft jezelf en je maaltijd niet de volledige aandacht. Vaak heb je dan nog het gevoel dat je niet voldaan bent en ga je opzoek naar nog wat snackjes. Neem echt de tijd om rustig te eten en wees er met je volledige aandacht bij. Dan komt tip 1 weer terug: ‘luister naar je lichaam’ en voel wanneer je voor 80 procent vol zit.
  3. Wees kritisch Ja! je mag best een beetje kritisch zijn. Waarom? Omdat het jouw lichaam is, jij bent er verantwoordelijk voor en jij bepaalt wat erin gaat. Dus gebruik jezelf en je lichaam niet als prullenbak. Lees de etiketten op de verpakking, ook al wordt er gesuggereerd dat er bijna geen suiker inzit. Eet meer groenten en fruit, eet meer lokale voeding. Wees je meer bewust van je omgeving en dus ook waar je voeding vandaan komt. En als laatste maar zeker niet onbelangrijkste, drink meer WATER.

 

 

 

Leave your thought